Website call to action

De inhoud van uw website: Calls-to-action, liefst op iedere webpagina!

Een call-to-action is een actieve aansporing om bezoekers ‘iets’ te laten doen of meer informatie te geven.

Mensen doen veel sneller iets als ze ertoe worden verzocht of iets extra kan opleveren.

Een website met alleen zakelijke informatie of een website die uitnodigt om actie te ondernemen: internetgebruikers waarderen de laatste altijd hoger dan de eerste. Calls-to-action dragen het meeste bij tot conversie: bezoekers nemen niet alleen de informatie van de website op maar doen er ook iets mee, gaan tot de actie over. Calls-to-actions maken uw website echt interactief.

Vaak is het resultaat van een call-to-action meetbaar:  leidt de bezoeker naar een andere webpagina. In uw websitestatistieken ziet u hoe vaak die webpagina bezocht is, dus ook hoe vaak de call-to-action succes had.

  • Een call-to-action in de vorm van een knop werkt vaak erg goed – maar zorg er wel voor dat de tekst erop significant en duidelijk is. Zet zo’n knop in een contrasterende kleur en de tekst wat groter, zodat deze beter opvalt op de pagina.
  • Een call-to-action kan ook in de vorm van een afbeelding, vanuit hier kun je binnen de website of naar een externe website doorlinken. Zorg er wel voor dat de tekst erop duidelijk is. Zet zo’n afbeeldingen in een contrasterende kleur en de tekst wat groter, zodat deze beter opvalt op de pagina.
  • Je kan doorlinken naar een andere website, zorg dan voor een aanmaak van nieuwe tablad, zo blijft jouw website altijd openstaan en kunnen bezoekers snel en eenvoudig terug naar je website.
  • Een chatbox kan ook een Call to action zijn om bezoekers te informeren en langer op je website te houden. Er zijn verschillende plugins die snel, professioneel en duidelijk een chat tot stand kunnen brengen.

 

Terug naar blog        Contact opnemen

Inhoud van je website

Inhoud van je website, hoe het NIET moet.

De inhoud van een website is van groot belang voor bezoekerstijd, SEO en vertellen van de juiste boodschap. Hier vindt u een paar contentkeuzes die voor verbetering vatbaar zijn.

Lees meerInhoud van je website

Wat bepaald het succes van mijn website?

Mensen bekijken/scannen een webpagina meestal in een vaag F-patroon. De meest bekeken gebieden zijn in het rood, de minder bekeken gebieden in het geel. In het blauw staan de gebieden die nauwelijks de aandacht trekken. Wij houden hiermee rekening bij het kiezen van een lay-out en het bouwen van de website.

De items die echt belangrijk zijn en die het beste het doel van uw website dienen, zet u op de meest bekeken plaats.

 

 

Wat bepaald het succes van je website

Een goede opbouw van de pagina bepaald zeker het succes van je website. Hoe lang blijven de bezoekers op je website?  een goed voorbeeld van een opbouw van je website kan zijn volgens onderstaand voorbeeld:

 

Naast de website bouw zijn ook de volgende 2 zaken van belang voor het succes van de website.

1. Het aantal bezoekers
Mensen vinden uw website via zoekmachines, externe links, reclame die u maakt via andere media, enz. Zoekmachineoptimalisatie is een optie om nog meer bezoekers aan te trekken.

Uw voordeel: extra bezoekers betekent op termijn extra klanten, extra bestellingen, enz.

‘Hoe meer, hoe beter’ is niet altijd het beste principe: uw bezoekers hebben alleen maar iets aan uw website als u ze snel kunt geven waarnaar ze op zoek zijn. Pas dan levert uw website conversie op.

2. De conversie 
Conversie: hoeveel bezoekers klant worden van uw bedrijf, of de juiste informatie vinden, of contact met u opnemen. Conversie realiseert u als uw website zijn doel bereikt. Een doel kan zijn:

  • Een (contact)formulier invullen 
  • Een bestelling plaatsen
  • Een bepaalde pagina bezoeken
  • Zich inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een bestand downloaden 

De kwaliteit van uw website bepaalt hoeveel conversie u realiseert.

Uw voordeel: bezoekers gaan niet terug naar de resultatenpagina van Google maar blijven op uw website omdat ze er vinden wat ze zoeken. Zo worden ze uw nieuwe klanten.

 

Terug naar blog        Contact opnemen

Wat is SSL certificaat? en waarom?

Wat is een SSL certificaat
SSL staat voor Secure Sockets Layer. Vrij vertaald is het een extra veilige laag over het verstuurde webverkeer. Met SSL wordt vertrouwelijke informatie versleuteld verzonden, zodat de gegevens niet onderschept kunnen worden. Denk hierbij aan een contactformulier of een webshop bestelling. Voor de URL komt met groen slotje met HTTPS te staan in plaats van HTTP. Er zijn diverse certificaten in omloop. Als je kiest voor de meest uitgebreide controle, dan zien bezoekers van je website een groene balk met je bedrijfsnaam. Zo weet een bezoeker direct met wie hij of zij te maken heeft. Dit wekt uiteraard vertrouwen.

De verschillende soorten SSL certificaten
In verband met de veiligheid van de informatie die klanten achterlaten op de website vindt Google het belangrijk dat de verbinding van de bezoeker naar de website versleuteld is. Dat gebeurt door middel van een SSL certificaat. Is er geen certificaat dan geeft de Chrome browser een waarschuwing dat de website niet veilig is. Deze melding wordt de komende tijden steeds agressiever. Ook andere browsers volgen dit voorbeeld op.

Er zijn twee soorten certificaten:

  1. Eenvoudig (resulteert in een groen slotje in de adresbalk van de webbrowser
  2. EV (ofwel Extended Verification, een uitgebreider certificaat waarbij jouw bedrijf als organisatie worden gecontroleerd of juistheid van gegevens. Dit certificaat resulteert in een groene balk met jouw bedrijfsnaam).
    Een van beide certificaten kan worden gekozen. Voor het vergelijk hebben we de prijzen van 1 jaar aangehouden.

Zodra er in een website gebruik gemaakt wordt van een webformulier is het verstandig deze website middels een SSL certificaat en reCAPTCHA te beveiligen. De bestaande browsers zoals Chrome, Firefox en andere gaan bezoekers van websites waarschuwen geen gegevens achter te laten als er geen certificaat wordt gebruikt.

Daarnaast is het zo dat gebruikers van websites inmiddels de aanwezigheid van een EV certificaat (waarbij dus de bedrijfsnaam in de groene balk wordt getoond) een teken van professionaliteit en kwaliteit vinden.


Waarom een SSL certificaat?

Ga jij verder in een website zoeken of verzend jij een contactformulier als je de melding NOT SECURE krijgt? Vast niet. Is jouw website nog niet voorzien van een SSL-certificaat dan is het zaak dat snel te doen, want het kan je business en prospect kosten.

Vertrouwd gevoel voor websitebezoeker

Door het toevoegen van een SSL certificaat is op de hele website het groene slotje “veilig” zichtbaar. Dit wekt vertrouwen bij bezoekers. In de tijd van phishing is men toch bang dat hun gegevens gestolen worden of in verkeerde handen terecht komen.

Encryptie van de gegevens

Als je een contactformulier, inlogscherm of betaalmodule op je website hebt, dan laten bezoekers gegevens achter en versturen die over internet. Bij een normale onbeveiligde HTTP verbinding tussen de server en browser, worden de gegevens open en bloot verzonden. Er wordt steeds meer misbruik gemaakt door criminelen van die ‘open’ verzendingen. Met een SSL certificaat worden de gegevens versleuteld en dus veilig verzonden.

Hoger scoren in Google

Chrome is momenteel de browser die door de meeste mensen wordt gebruikt. Google waarschuwt sinds oktober 2017 bezoekers die in een incognito venster naar een HTTP site surfen dat de site niet veilig is. Google kondigt aan dat dit het begin is en dat ze je er op afrekenen wanneer je website niet beveiligd is. Een SSL certificaat draagt dus ook bij aan een hogere ranking in Google (beter vindbaar dus)

Wil je ook hoger scoren in Google en een betere conversie ratio? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken of wij jouw website beter kunnen maken.

Terug naar blog        Contact opnemen

SEO & Responsive webdesign is een Must

Mobiele websites en SEO
Snel snel snel, mensen hebben geen geduld. Daarom ben ik toch erg blij met Responsive webdesign mogelijkheden. Eerst zag je overal m. domeinen (domeinen voor mobiele websites) opduiken waarop ook alle producten stonden, maar je vaak niet alles kon terug vinden wat op de desktop wel stond. De titel’s en product omschrijvingen werden ingekort, afbeeldingen werden verkleind (dat is dan wel weer goed. maar dat kan beter met Responsive webdesign). Mobiele website’s werden door al deze inkortingen ook slechter gevonden in de zoekmachine’s en het was dubbel beheer.

Eigenlijk best logisch. Je titel inkorten, betekend simpel weg dat je bij bezoekers minder interesse kunt wekken dan met de standaard lengte. Omdat er minder content op deze pagina’s staat, zorgt dat weer voor minder relevantie voor de zoekmachine vergeleken met je desktop website’s. Nee, speciale mobiele website’s zijn absoluut niet goed voor je SEO!

Responsive webdesign moet je hebben!
Gelukkig is daar dan de beste oplossing voor je SEO, namelijk Responsive Webdesign. Met Responsive Webdesign is het allemaal eenvoudiger. De SEO die je hebt ingesteld blijft altijd hetzelfde voor je website of je deze nou bezoekt via je tablet, smartphone of desktop. Het enige wat er met een responsive website veranderd is je stijling van je website.

Google ziet dat jouw website en content geschikt zijn voor alle scherm formaten en weet dat alle soorten bezoekers bij jou terecht kunnen voor relevante resultaten. Responsive websdesign heeft dus een hele positieve invloed op de zoekresultaten en is dus de beste oplossing voor je vindbaarheid (SEO).

Responsive Webdesign is een must-have!
Heb jij een website die niet responsive is maak je dan geen zorgen. Neem dan contact op met Protense en vraag of we je bestaande website responsive kunnen maken. In de meeste wordpress  gevallen kan dat gewoon.

Bij WordPress thema’s  is RWD gelukkig wel bijna altijd standaard in deze tijd. Laat je een website op-maat maken, zorg dan dat deze Responsive is. Betaal er desnoods iets meer voor, het is je investering echt waard!

 

Terug naar blog        Contact opnemen

 

Waarom opbouwen van Linkbuilding?

Met behulp van linkbuilding maken wij je website populairder. Het gevolg daarvan is dat je stijgt in de zoekmachine voor de voor jou belangrijke trefwoorden. Daarom is linkbuilding zeer belangrijk om (te laten) uit (te) voeren. Via linkbuilding verzamelen we linkjes van andere websites. Daarbij is relevantie van de betreffende website erg belangrijk. Ook de kwaliteit speelt een rol.

Natuurlijk linkprofiel bij linkbuilding
Alle linkjes die naar jouw website verwijzen vormen samen je linkprofiel. Daarbij is variëteit in de soort linkjes ook van belang. Google ziet die variëteit namelijk ook. Een linkprofiel wordt in de regel geleidelijk opgebouwd. Direct honderden linkjes kopen is daarom ook geen goed besluit. Google beoordeelt dit als het misleiden van de zoekmachine en dat kan je op een penalty komen te staan.

Kwaliteit websites
Het is dus raadzaam linkjes te verzamelen van kwalitatief hoogwaardige websites. Hoe bepaal je de kwaliteit? Dit kun je doen met behulp van verschillende tools voor SEO. Een voorbeeld is Open Site Explorer. Je kunt de URL van de website waarop je een link wilt laten plaatsen op de website van Open Site Explorer intypen. Vervolgens geeft de Open Site Explorer de waarde van een website aan door de domein en pagina autoriteit aan te geven. Deze waarde ligt tussen 0 en 100. Staat je website net online, dan heb je nog een lage domein autoriteit. Dat is ook niet zo vreemd, want als je net online bent, dan kun je nog niet veel links verzameld hebben. Wil je je website in een nieuw jasje steken? Zorg er dan voor dat je 301’s zet op de links. Je geeft dan aan Google door dat de oude link automatisch naar de nieuwe variant verwijst. Op die manier behoud je eveneens de huidige domeinautoriteit. Het zou zonde zijn als je de opgebouwde domeinautoriteit enkel door een re-design verliest.

De pagina autoriteit verschilt niet veel van de domein autoriteit: zoals de naam al aangeeft geldt de pagina autoriteit voor één bepaalde subpagina binnen de website. De domein autoriteit is van toepassing op alle pagina’s (het gehele domein).

Links naar je website laten plaatsen
Samengevat, zijn er dus een paar aandachtspunten bij het verzamelen van links naar je website. Houd de domein autoriteit in de gaten. Je kunt hier Open Site Explorer voor gebruiken. Let er tevens op dat de link relevant is. Een website die gaat over auto’s terwijl jij coach bent is niet relevant. De ankertekst is ook van belang. Dit is de tekst die je gebruikt voor de link. Ook hier geldt weer: zorg voor een duidelijke en heldere ankertekst.

Wil je meer weten over linkbuilding of dit aan ons uitbesteden? Neem gerust met Protense contact op.

Terug naar blog        Contact opnemen

SEO betekenis

SEO staat voor Search Engine Optimization dat zich in het Nederlands vertaalt als zoekmachine optimalisatie. Dag in, dag uit werken wij bij Protense hard aan een verbeterde online vindbaarheid van onze klanten. Een betere online vindbaarheid zorgt vervolgens voor een betere positie in de lijst met zoekresultaten van Google. Je wilt immers omzet behalen met je website, dus is het belangrijk om naast een mooi ontwerp ook een website te hebben die zorgt voor meer klanten.

Selectie van de trefwoorden
Beter online vindbaar worden begint met het bepalen van de zoekwoorden waarop je vindbaar wilt worden. Maak een lijstje met trefwoorden waarop je met jouw bedrijf graag vindbaar wilt worden. Voer deze lijst vervolgens in de Keywordplanner van Google AdWords in. Je krijgt dan te zien hoe vaak er gemiddeld per maand op jouw trefwoorden wordt gezocht. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken over de zoekwoorden die je wilt analyseren. Het is immers van belang dat het trefwoord goed weergeeft wat u als service of product aanbiedt en dat het woord niet op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Bepaal of je met het trefwoord de juiste doelgroep aanspreekt. Maak tot slot gebruik van meerdere zoekwoorden. Beter is het om een een trefwoord uit te zoeken waarop minder wordt gezocht maar waarop je wel een goede positie behaald in plaats van een trefwoord waarop heel veel wordt gezocht, maar waarvoor je geen kans hebt om een goede positie in Google te behalen.

De concurrentie onder de loep nemen
Na de bepaling van het zoekwoord is het verstandig om eens te kijken naar je directe concurrenten. Tik het zoekwoord in Google in en bekijk de eerste drie zoekresultaten. Bekijk of het realistisch is om met deze bedrijven te concurrenten. Concurreren met een gevestigde naam is natuurlijk veel moeilijker dan met een klein lokaal bedrijf. Kun je beoordelen of je concollega’s veel aan SEO doen? Zo ja, dan duurt het ook iets langer om boven je concurrenten te eindigen. SEO is altijd een lange termijn project. Als je vandaag begint met SEO wil dat niet zeggen dat je meteen morgen bovenaan staat. Houd dat in het hoofd.

SEO-teksten schrijven
Nadat je de zoekwoorden hebt bepaald waarop je de focus wilt leggen, start je pas echt met online marketing. Begin met het schrijven van een SEO-tekst voor ieder zoekwoord. SEO-teksten zijn teksten waarin je het zoekwoord verschillende keren laat terugkomen. Lees meer over SEO-teksten.

Linkbuilding
Heb je je SEO-teksten online gezet, dan kunnen we starten met het verzamelen van links. Dit heet linkbuilding: het plaatsen van verwijzingen op andere websites naar de jouwe. In de regel geldt dat hoe meer linkjes verwijzen naar jouw website, hoe populairder je website wordt. De links hebben ook een naam gekregen, die aan Google duidelijk maakt waarover je website gaat. Op die manier stijg je langzaam op je gewenste trefwoorden.
Meer informatie over linkbuilding.

On page optimalisatie
Wist je dat er naast de SEO-teksten en linkbuilding ruim 300 factoren zijn die bepalen op welke positie in Google je eindigt? Daarom bekijken we ook je website, waaronder je interne links, de gebruiksvriendelijkheid van je website, of je bezoekers goed door de website navigeert en of je heldere call-to-actions gebruikt.

Kortom, SEO werk voor de specialist. Gelukkig heeft Protense voldoende kennis in huis. Zij helpen je graag verder met je online vindbaarheid. Neem daarvoor gerust contact met ons op.

Terug naar blog        Contact opnemen
 

Tips Google Analytics

Heb je Google Analytics aan je website gekoppeld, maar weet je niet waar op te letten? Wij geven graag enkele basistips!

Je hebt een (nieuwe) website laten maken. Vervolgens wil je natuurlijk wel weten hoeveel bezoekers je website krijgt, wat er gebeurt zodra zij op je website terechtkomen en of dat de nieuwe site wel optimaal converteert. Dit is allemaal gratis te meten in Google Analytics! De verzamelde data lezen en analyseren kan echter nog zeer complex zijn. Daarom geven wij bij deze graag een aantal basistips.

Google Analytics in de website zetten
Om data te verzamelen dien je de zogeheten UA-code in je website te zetten. Deze kun je gratis aanvragen door een account aan te maken bij Google Analytics. Wanneer je bij ons, Prontense, een website laat maken, zetten wij deze code in je website!

Maar zodra dat allemaal goed staat; waar moet je dan precies op letten in deze enorme databank?

Hoeveelheid bezoekers
Natuurlijk is de hoeveelheid bezoekers die naar de websitekomen een van de belangrijkste dingen waar je graag een antwoord op wilt hebben. Wanneer je in Google Analytics naar ‘Doelgroep’ toe gaat, zie je daar de hoeveelheid sessies. Dit is een ander woord voor het aantal bezoeken. Rechtsboven kun je de periode selecteren. Bijvoorbeeld van 1 januari 2016 – 1 oktober 2016. Dit kun je dan ook vergelijken met de data van het jaar daarvoor.

Bouncepercentage
Verder zie je ook op hetzelfde scherm de bounce percentage. Een bounce houdt in dat een bezoeker op de website terecht komt en direct de website weer verlaat. Dit aantal wil je dus zo laag mogelijk houden. Is dat bij jouw website erg hoog? (>60) Dan moet je wellicht kijken of dat je wel goede call-to-actions gebruikt en de juiste interne links hanteert.

Nieuwe- en terugkerende bezoekers
Je kunt bij doelgroep ook de hoeveelheid nieuwe en terugkerende bezoekers vinden. Wanneer het aantal terugkerende bezoekers bijvoorbeeld heel erg hoog is, dan kan het zijn dat zij erg gecharmeerd zijn van je product of dienst, maar worden ze nog niet goed genoeg over de streep getrokken. Wanneer je veel nieuwe bezoekers heeft, kan het zijn dat je bijvoorbeeld hoog in Google staat. En zodoende veel nieuwe potentiële klanten op de website krijgt.

Mobiel verkeer
Het is tegenwoordig erg belangrijk dat je website responsive is. Dat houdt in dat wanneer iemand op zijn of haar telefoon je website bekijkt, die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat. Dus als je ziet dat er veel bezoekers op mobiel op de website terechtkomen en het bounce percentage is heel erg hoog, dan zou het kunnen dat je website niet goed wordt weergegeven op mobiel. Echter dien je hierbij wel te onthouden dat mensen op mobiel sneller en vluchtiger zijn op het internet. Dus een hoger bounce percentage op mobiel dan desktop is normaal.

Gebruikersstroom
In de gebruikersstroom kun je zien wat het ‘pad’ is dat de bezoekers belopen op de website. Voorbeeld: de ideale situatie is homepagina –> voorbeelden –> tarieven –> offerte aanvragen. Maar als je ziet dat het verlatingspercentage bij tarieven heel erg hoog is, dan kan het zijn dat je in de ogen van je potentiële klanten te hoge tarieven hanteert. Een ideale manier dus om te zien waar bezoekers eventueel afhaken.

Waar komen mijn bezoekers vandaan?
Wellicht ben je bezig met SEO, of besteedt je dat uit, om hoger in Google te komen. Dan wil je natuurlijk wel weten of dat SEO iets oplevert. Bij het overzicht van acquisitie kun je zien uit welke zogeheten kanalen je website bezoekers komen. Wanneer dat van organic search hoog is, dan komen de meeste bezoekers dus vanuit Google! Direct houdt in dat mensen direct de url van je website intypen. Een referal is dat er ergens een link naar de website toe staat, een verwijzing dus. Ben je actief op sociaal media? Dan zou het kunnen dat je ook daar veel bezoekers vandaan krijgt!

Hulp nodig?
Heb je hulp nodig met het lezen en analyseren van Google Analytics? Of valt het je op dat de hoeveelheid bezoekers uit Google erg tegenvalt? Neem dan nu contact met Protense op.

Terug naar blog        Contact opnemen